Skolen for livets Bæredygtighedsstrategi.

Skolen for livet vil være med til at tage initiativer i den grønne omstilling for at møde fremtidens udfordringer i nutiden. Vi ønsker at leve i balance med jorden og naturen. Det kræver fokus, bevidsthed, viden og dialog om hvad bæredygtighed er?
Vi udvikler os hele tiden og vi er i en fælles skabende proces med følgende

Otte fokuspunkter:

1. Inventar og indretning

Vi undersøger altid om møbler, og andet til indretning, kan indkøbes som genbrug, forudsat at disse ikke indeholder giftige stoffer. Vi reparere før vi køber nyt, og finder løsninger, der er cirkulært funderet og med laveste klima aftryk. Skolen støtter lokale firmaer/ tiltag og køber fx. tang puder der kan genopfyldes til at sidde på. Vi undgår ting i plastik og vælger og investerer i naturlige materialer, der også tilgodeser æstetik og lang levetid.
Vi tænker i og eksperimenterer med anderledes, ukonventionel indretning af skolen, så vi både tilgodeser børns og voksnes behov og samtidig sparer på verdens ressourcer.

2. Mad:

Vi laver økologisk vegetarisk mad. Ved festdage, arbejdsdage hvor forældre ankommer med retter til sammenskudsgilder, oplyser vi om skolens politik, men det er ikke et krav. Børnenes madpakker og anden medbragt mad hjemmefra er op til de enkelte forældre, vi vejleder til en lødig madpakke fx. ikke nudler og uden sukker herunder sukkerdrikke. Vi underviser i madlavning og indkøb, hvor vi bruger, overskudsvarer, lokale madvarer og i det hele taget har husholdningsøkonomi som fokus. Skolen har egne produkter fra haven, og bruger vilde planter, indsamlede urter og frugter.

3. Byggematerialer:

Vi har et halmhus, bygget hovedsageligt af genbrugsmaterialer og vægge med åndbare materialer, træuld, permeabel dampspærre i pap og ler, fibergips, lerpuds, lermaling og silicat maling. Vi anvender ikke plastik, fugemasser, stål, gips, isoleringsmateriale af sten eller glas, plastikmaling og lignende konventionelle byggematerialer. Vi forpligter os på at bygge så miljørigtigt, som den nyeste uafhængige forskning dikterer.

4. Transport:

Vi er nysgerrige på vores omverden, både den helt lokale på Møn,, byerne omkring os, hele landet og vores globale verden. Vi transporterer os ad den korteste vej og afsøger altid den mest miljøvenlige transportform til en given destination, med det lavest carbon footprint, indenfor de nuværende teknologiske muligheder. (Eks.: Tog er den mest bæredygtige transportform, der er tilgængelig dags dato. Dernæst følger bus eller bil. Fly transport er den absolut mest CO2 belastende transportform). Vi ønsker med tiden at etablere ladestation til elbiler ved skolen.

5. Affaldssortering:
Skolen har affaldssortering i alle de kategorier, der lige nu er tilgængelige for erhverv. Børnene sorterer og er med til at udvikle sorteringsmetoder. Vi genbruger og sender overskud til genbrug fx. glemt tøj og sko, bøger og brugte møbler.

6. Undervisning:

Vi arbejder med den nyeste viden inden for miljø- og klimaforskning, og tilpasser regler og metoder derefter. Børnene er med til at udforme vores bæredygtighedspolitik og den justeres løbende. Vi underviser i genbrug og affaldssortering , kompostering og jordforbedring med naturmaterialer. Tur ud i virkeligheden. Se under grøn profil

7. Skolehaver:
I skolehaverne arbejder vi både med almindelig vekseldrift, permakultur og regenerativ dyrkning. Børnene skal kende forskellen på dyrkningsformerne og hvilke konsekvenser de har for miljøet. Der indsamles frø og planter og skolens familie bidrager med overskudsplanter til skolen. Skolehaverne og andre grønne arealer omkring skolen er under udvikling, således at der tages hensyn til øget artsdiversitet både hvad angår dyr og planter.

Områderne skal yde et rekreativ stimulerende tilbud for børn og voksne og give store læringsmæssige aktiver. Vi er også inspireret af forskningen om terapeutiske haver , idet det yder beskyttelse og støtte for sårbare børn og situationer og giver ligeledes gode arbejdsvilkår for alle.

8. Bæredygtigt samarbejde og regenerativ praksis:
Er under udvikling