Filosofi med børn på Skolen for livet:

Filosofi betyder ‘kærlighed til visdom’ og handler dybest set om at tænke sig grundigt om og få redskaber til at gøre det.Derfor har vi på skolen for livet filosofi med børn. Vi tror på, at filosofi bl.a. handler om at blive god til at leve et godt liv ved at træne evnen til at blive vores viden om os selv, hinanden og vores omverden bevidst.

Hvad er en ven? Hvad er lykke? Hvad er og kan naturen? Hvad er bæredygtighed? Hvordan ved man, hvad der er rigtigt og forkert at gøre? Hvordan ved man, at man ved noget? Hvad er det gode? Det onde? Kærlighed? Tid?

Det er sjovt at undre sig og tænke sammen med andre, og især undringen er en værdi, vi bruger meget energi på. Gennem fordybelse udvikler man sin evne til at tænke og udtrykke sig. Når man filosoferer, lærer man tolerance og empati og udvikler grundlag for selvstændig stillingtagen og handling.

Vi vil træne evnen til at være kritisk bevidst. Det kræver nysgerrige voksne, der tager børnene alvorligt og inviterer dem til at undersøge livets store og små spørgsmål på børnenes præmisser. Vi vil gerne lære filosofiske samtaler med børn, og derfor sætter vi det på skoleskemaet.
Men kan børn og unge lære filosofi? Ja, og det er heller ikke meningen, at børn og unge primært skal lære om filosoffer – det er meningen, at de skal lære at tænke sig om.

I filosofi med børn skal vi undre os i fællesskab over fænomener i verden og tale sammen om dem. Det undersøgende fællesskab udgør den trygge platform, hvor børnene reflekterer og bliver bedre til at forstå og argumentere for deres synspunkter. De lærer at lytte til andre(s) synspunkter, forholde sig til dem og danne sig en selvstændig holdning.