Fastelavn
Fastelavn afholdes på skolen af personalet første torsdag efter vinterferien

Aktiviteter på dagen:
Morgensamling: Fastelavnssange, hønsefødder og gulerødder danses
kort oplæg fra de ældste der fortæller om hvorfor vi fejrer fastelavn og historierne bag

Sang hvor man fremhæver de forskellige udklædninger der skal rejse sig op, med skæg og briller, prinsesser, supermænd, gamle koner, skjolde osv. katten af tønde

stafet aktiviteter/ konkurrencer lavet af klaner til hinanden, hvor man roterer
Afslutning med kæmpe fastelavnsbord af lækkerier.

8 Marts kvindernes kampdag
Børnene bestemmer hvordan disse dage fejres og det afgøres på skolemødet

Påske traditioner

Op til påske laves der
påskepynt og gækkebreve

Fredag før påske laves der det store Skolen for livet påskeløb

1 maj og Grundlovsdag/ grundlovsfest
Børnene bestemmer hvordan disse dage fejres og det afgøres på skolemødet

Fælleskabsuger som afsluttes med sommerfesten:

I uge 23-26 sætter vi på Skolen for livet fokus på fællesskaber og alt det vi kan gøre for hinanden. Fællesskabet er netop kendetegnet ved at vi løfter blikket fra os selv og sætter fokus på, hvad vi kan gøre for andre. Derfor vil alle klaner på Skolen for livet lave aktiviteter for hinanden på kryds og tværs af klasser og årgange. Vi har et stort cirkustelt, som står ved bagved den hvide halm bygning. Her vil der ske noget alle tre uger. Vi afslutter ugerne med vores årlige sommerfest.

Udover at alle klaner bidrager til fællesskabet ved at lave aktiviteter for andre, rækker vi ud til lokalmiljøet, lokale foreninger og erhvervsliv om at bidrage til at gøre en forskel for andre. Vi har også et par overraskelser til alle i form af klovnerier, stomp, fællessang, dans og musik.

Høstfest i september

Vi fejrer høstfest, som i gamle dage. Vi fejrer vores høst, er færdig og afsluttet. Godt nok ikke korn, men vores høst fra skolehaven. Det er Nordklanen der planlægger og afholder høstfesten. De har allerede i foråret planlagt hvad der skal prikles og sås, plantes og høstes. De laver maden med de afgrøder de har høstet og pynter med de blomster de selv har sået,

Skolernes motionsdag

Fredag før efterårsferien afholder vi skolernes motionsdag. Der er forskellige temaer år fra år, med udgangspunkt i børnenes ønsker og ideer

Pædagogisk dag, (klippe klistre dag) hvor forældrene underviser i klanen afholdes tæt på 1 december. Forældre, julehygger, klippe klistrer, pynter klanen, skolen og Sebastian og Rodolfo pynter det bæredygtige og hjemmelavede juletræ i salen.

Julefesten afholdes tæt på luciadag

Julesang og fællessang rundt i bygningerne
Gløgg og æbleskive cafe ved Nord forældre
Spirefirældre laver bod med luciaboller
Øst Forældre laver bod med sprællemænd
Syd Forældre laver bod med engle i ståltråd med genbrugs perler og filt engle
Vest forældre laver smukke julekranse og dekorere julekager

Spire: Lille dramastykke
Øst : Lucia
Syd: Krybbespillet.
Vest: Julehistorier, illustreret og skrevet meget flot og afleveres til spire
Nord og Vest Juleband

Afslutning med alle børn har et glas de har dekoreret med lys, der sættes i cirkel, spire inderst osv. Man tænder et lys i pauserne, så de er tændt når vi går i gården efter sidste band nummer.

Juleafslutning:
9.00 fælles morgensamling med julesang