Forældrebetaling

Udover det statstilskud vi modtager, er der et krav fra Undervisningsministeriet om at forældrebetalingen udgør mindst 20% af skolens samlede indtægter. Forældrebetalingen er fra d. 1.4.2022 på 1800 kr. pr. måned og inkluderer både skole og SFO.

Søskende halv pris.

Der betales skolepenge i alle årets 12 måneder.

I forbindelse med udmeldelse betales skolepenge for den måned, hvori skolegangen ophører, samt for den efterfølgende måned.

Der opkræves et indmeldelsesgebyr på 300 kr. ved optagelse på skolen.

Procedure for opkrævning af skolepenge på Skolen for Livet:

1. Ventelistegebyr

Ved opskrivning af et barn på Skolen for Livets venteliste betales kr. 300 (dette gebyr refunderes ikke). Herved står barnet som aktiv på skolens venteliste, men er endnu ikke optaget. Kontoret sender forældrene en bekræftende mail, når betalingen er registreret i banken.

2. Skolepenge

Skolepenge betales månedsvis forud, hver måned i 12 måneder. Skolepengene dækker skolegang og eftermiddagstilbud/Legeri for alle årgange, uanset om barnet deltager aktivt i Legeri-delen eller ej. Ved løbende optag opkræves der skolepenge for den følgende måned, medmindre barnet starter den 1. i en måned. Beløbet reguleres automatisk hvert år og følger den statslige reguleringsprocent. Beløbet er kr. 1800 pr. måned i skoleåret 2022/2023.

1. Søskendereduktion: Skolen for Livet yder søskenderabat, således at der gives søskenderabat på 50 procent.

2. Fripladstilskud: Hvert år kan forældre ansøge om tilskud via staten til betaling af skolepengene. Tilskuddet er indtægtsbestemt. Information om tilskud kan findes her: https://www.fskr.dk/tilskud/friplads/om-fripladstilskud

3. Betalingsdato: Dato for sidste rettidige indbetalingsdato er 5. bankdag i måneden.

3. Konstatering af restancer

1. Første betalingskontrol: Skolen for Livet foretager betalingskontrol hver måned. Betalinger, der ikke er indgået på kontoen efter den 5. bankdag i måneden, betragtes som restancer fra denne dag.

2. Første rykker og fastsættelse af gebyr: Skolen for Livet udsender standardiseret rykkerbrev via mail på konstaterede restancer. Udsendelse af rykkerbrevet koster arbejdstid, hvorfor der kan opkræves et gebyr, der skal dække disse omkostninger og samtidig motivere til rettidig betaling. Gebyret er pr. 1. august 2023 på kr. 100. Dato for seneste indbetaling af restance inklusiv rykkergebyr er den 5. bankdag næste måned.

3. Anden betalingskontrol og konstatering af restancer: Såfremt den skyldige restance inklusiv rykkergebyr ikke er betalt på det aftalte tidspunkt, skal sagen individuelt behandles efter nedenstående følgende retningslinjer.:

4. Anden rykker og sagsbehandling i denne forbindelse: Restanten (forældrene) modtager et brev via mail med anmodning om betaling af restance snarest muligt. Det oplyses i denne skrivelse, at såfremt der er en restance på beløb svarende til to måneders skolepenge, kan dette medføre ophør af skoleaftalen og inddrivelse af restancer ved hjælp af advokat og domstole. Restanten tilbydes et møde for drøftelse af situationen. Gebyr for udsendelse af 2. rykkerskrivelse er pr. 1. august 2023 på kr. 200.

5. Tredje rykker og sagsbehandling i denne forbindelse: Restanten modtager fornyet brev pr. mail. Ved restance svarende til 3 måneders skolepenge eller derover varsles ophør af skoleaftalen med udgangen af indeværende måned og inddrivelse af restancer ved hjælp af advokat og domstole. Bestyrelsen underrettes om restancer, som har modtaget 3. rykkerskrivelse. Der søges etableret et frivilligt forlig til afvikling af restancerne. Såfremt der indgås et frivilligt forlig, vil dette indeholde specielle betingelser for betaling af skolepenge, indtil alle restancer, gebyrer mv. er betalt. Såfremt der ikke kan opnås et frivilligt forlig, eller såfremt aftalerne i et sådant forlig ikke overholdes, forelægges dette bestyrelsen, som godkender effektuering af de varslede sanktioner.

4. Udmeldelse
Udmeldelse af skolen kan kun ske skriftligt, ved udfyldelse af skolens officielle udmeldelsesblanket, til den 1. i en måned, to måneder inden barnet forlader skolen. Hvis barnet forlader skolen uden rettidigt varsel, skal der betales skolepenge for de efterfølgende to måneder.

5. Ændring af betalingsprocedurer
Skolens betalingsprocedurer kan kun ændres, såfremt bestyrelsen vedtager dette.

Skolepenge reguleres årligt

Skolepengene (inklusiv Legeri) stiger hver den 1. august som følge af stigninger i priser og især lønninger. Skolepenge følger den statslige reguleringsprocent, dog minimum 2 procent pr. år. Prisstigningerne vil blive meldt ud ultimo juni hvert år via administrationen til forældrekreds og træder i kraft den 1.8. samme år.