Vi har en ambition om at basere skolekulturen på dannelsen af det enkelte menneske i
fællesskab, hvor stemninger, omgangstone og relationer er afgørende for børnenes trivsel og læring.

Værdierne er: Bæredygtighed, Fællesskab og Nysgerrighed.

Værdierne omsættes i tilgange til hinanden og lokalsamfundet, i relationer, i rammer og i selve undervisningens tilrettelæggelse. Skolens uddannelse og dannelse struktureres ved at tage udgangspunkt i barnets behov og udfoldelses trang, dets potentialer og kundskaber som styrkes og udvides, mens dets selvværd, nysgerrighed, indbyrdes mangfoldighed og kreativitet bevares.

Al undervisning skal have dette som ideal. I skolens bygninger og drift tilstræbes brug af bæredygtige materialer og processer. Det betyder i praksis, at man genbruger, bruger vedvarende energikilder og tilstræber minimering af affald.
(Se vores bæredygtighedsprincipper)

Ligesom fysisk udfoldelse hænger direkte sammen med vores sundhed og velbefindende, beskæftiger kunst sig med at udtrykke menneskets natur og eksistens. Gennem eksempelvis musik, håndværk, fortælling, dans, tegning og drama giver kunsten form til de følelser og sansninger, som danner rammen om vores liv.

Når vi skaber kunst eller oplever kunst, får vi indtryk af, hvor mangfoldig den menneskelige intelligens er. Kunst er en af de mest levende udtryksformer i menneskelig kultur. Hvis vi vil forstå, hvordan vores eget samfund og andre kulturer og fællesskaber fungerer, er vi derfor nødt til at beskæftige os med kunstneriske udtryk.

Vi tager konkret stilling til hvordan vi vil arbejde med barnet i centrum og forsøger at knytte lærings banerne, så de stemmer overens med barnets deltagelse.

Det at deltage og være med i et fællesskab er fundamentalt vigtigt for mennesket ikke blot for at udvikle sig, men også i forhold til at kunne forandre sin deltagelse i handlesammenhænge, som barnet er en del af. Det handler om at skabe trygge rum, hvor konflikter bredes ud, accepteres og forstås som en del af udviklingen.

Det handler om at bygge en kultur sammen, hvor der er plads til alle, hvor kritisk tænkning, deltagelse, normkritik og undersøgelsesbaseret undervisning er grundelementer for børn og unges udvikling med det formål at kunne ytre sig baseret på et solidt grundlag med refleksion, mentalisering og empati for alle samtalepartnere. At være ægte nysgerrig på, hvad den anden tænker, mener og er drevet af.

På ”Skolen for Livet” sættes værdien kærlighed højest, og det er den, der er med til at fremme forståelse, undervisning, samvær og tilgangen til hinanden.